На допомогу молодому вчителю

Підготовка вчителя до кожного окремого уроку
1. Чому вчителю необхідно готуватися до кожного уроку? Наскільки не здавалися б Вам легкими і простими уроки початкового шкільного навчання, Ви все ж таки поставте собі за обов’язкове правило не проводити жодного уроку без попередньої підготовки: (така підготовка) необхідна для того, щоб кожний урок був не лише простим за змістом, зрозумілим і точним за викладом, але й викликав... інтерес новизною (використовуваних) методів, планом (викладу) та (ретельною) розробкою (окремих) деталей (уроку). Пам’ятайте, що кожний урок, незалежно від (його) змісту, має свою особливу методику (викладання), і Ви, виходячи із загальних положень дидактики, завчасно розробіть цю методику.
2. У чому полягає підготовка вчителя до уроку? Готуючись до уроку, вирішіть для себе наступні основні питання: а) чого Ви будете навчати дітей на уроці, тобто чи у всіх деталях цілком зрозумілий для Вас самих матеріал уроку; б) як Ви будете вчити, тобто якими засобами і способами, прийомами і посібниками полегшите учням сприйняття і засвоєння (навчального матеріалу); в) які вправи Ви використаєте для кращого засвоєння та запам’ятовування учнями (навчального матеріалу).
3. У чому полягає підготовка до уроку стосовно його змісту? Готуючись до уроку, перш за все прочитайте в підручнику (навчальний) матеріал, який необхідно повідомити і пояснити (учням), а потім з’ясуйте для себе головне питання (тему), відповіддю на яке має стати планований урок. У такому відношенні кращим слід вважати такий урок, тема якого складає одну, цілком визначену думку, одне судження. З’ясувавши тему уроку, поділіть (навчальний) матеріал на менші частини, з яких кожна складатиме яку-небудь часткову думку загальної теми. Коли Ви сформулюєте кожну окрему думку уроку, тоді у Вас буде план, або конспект уроку.
4. У чому полягає підготовка до уроку стосовно способів його проведення? Сформулювавши часткові думки уроку, підберіть для них доступні і точні форми запитань та потурбуйтеся про те, щоб окремі питання розміщувалися в чіткій логічній послідовності, випливаючи одне з одного. Оскільки для кращого сприйняття і з’ясування (змісту) уроку часто використовуються наочні посібники, продумайте заздалегідь, як (максимально ефективно) користуватися ними, в якому порядку і в якій формі вести бесіду з використанням наочних посібників.
5. У чому полягає підготовка до уроку стосовно вибору прикладів і задач для закріплення навчального матеріалу? Для (формулювання) висновків... потрібні приклади, які підлягають попередньому загальному (всім класом) розгляду або розв’язанню, а для закріплення цих висновків у свідомості і пам’яті учнів, потрібні спеціальні вправи, які називаються задачами і (які) призначені для самостійного виконання або розв’язку учнями. Підберіть ці приклади і задачі завчасно із відповідних підручників чи придумайте самостійно і прагніть засвоїти (їх) в тій мірі, щоб на уроці користуватися ними цілком вільно.
6. Чим слід керуватися, визначаючи об’єм (навчального матеріалу)? Визначаючи об’єм (навчального матеріалу), враховуйте його трудність та зіставте (цей матеріал) з розумовими силами учня середніх здібностей, (та) з рівнем розумової (в даний час) енергії учнів, (яка) найбільш сильна на початку дня і загалом після відпочинку...
7. Що вчителю слід зробити для надання уроку зв’язності і послідовності? З метою встановлення у свідомості учнів внутрішнього зв’язку між отриманими раніше і засвоєними новими знаннями, завчасно з’ясуйте ці зв’язки для себе, щоб не відчувати труднощів у наближенні нового навчального матеріалу до раніше засвоєного учнями.
8. Про що слід насамперед пам’ятати вчителю при підготовці до уроку? Все, що Ви визначили для дослівного запам’ятовування учнями, вивчіть (напам’ять) спочатку самі. Питання, відповіді і розв’язки, які важко запам’ятати, завчасно запишіть у свою записну книжку.
9. Яке значення має завчасна підготовка письмового конспекту уроку? Дуже корисно скласти письмовий конспект, який включає в себе тему, план, окремі питання, відповіді і розв’язки. Такий конспект... допоможе Вам краще провести урок і полегшить з’ясування недоліків та помилок у викладанні. Конспект слугуватиме Вам наочним посібником як під час підготовки до уроку, так і під час його проведення.
10. Яким повинен бути (навчальний) матеріал для самостійного засвоєння учнями? Матеріал для самостійного засвоєння учнями... повинен бути... посильним для учнів, сприяти зміцненню тих знань, які вже засвоєні ними на уроках..., а також... сприяти виробленню в дітей навичок навчальної діяльності.
11. Що вчителю слід враховувати при перевірці домашніх завдань учнів? <... > При перевірці (зверніть увагу) на нумерацію сторінок, охайний вигляд зошитів і ретельність виконання (домашньої) роботи, а також на виставлення дати виконання роботи.
12. Як необхідно перевіряти письмові роботи учнів? Письмові роботи учнів перевіряйте і виправляйте з повною увагою, завжди звіряючись, чи усунені учнем помилки, відмічені Вами в попередніх роботах. Усі зауваження, які Ви робите в роботах (учнів), пишіть розбірливо...
Проведення уроку
13. Коли і як необхідно розпочинати урок? Розпочинайте урок, лише переконавшись, що всі учні готові слухати Вас зі (всією) увагою. Потім... у короткій бесіді з учнями повторіть суттєві елементи змісту попереднього уроку для встановлення зв’язків нового навчального матеріалу з попереднім. Це слугуватиме ґрунтовною основою для нового уроку і забезпечить його зв’язок з попередніми.
14. Як необхідно розпочинати викладати матеріал нового уроку? Повторіть попередній урок, оголосивши учням тему нового уроку і написавши її на дошці. Потім корисно пояснити та записати на дошці план, за яким Ви будете вести урок. Пояснення теми і плану уроку викликає у всіх учнів очікувальний настрій, зосереджує їх увагу на предметі (пізнання) і побідує (школярів) до пригадування відомостей, які так чи інакше мають відношення до (змісту) нового уроку.
15. Яким має бути зміст уроку після оголошення його теми і плану? Після оголошення теми і плану уроку має слідувати безпосереднє і наочне ознайомлення учнів з новим предметом за відповідними запитаннями вчителя або розгляд спеціально складених прикладів-задач і, на кінець, виклад (повідомлення) вчителем нового (навчального) матеріалу невеликими частинами, які відтворюються учнями (шляхом) вільного переказу.
16. Що повинно бути предметом головної частини уроку? Предметом головної частини уроку має бути цілісне і зв’язане відтворення учнями (навчального матеріалу), засвоєного на уроці частинами, або ж виклад (ними) висновків (сформульованих на основі розгляду предмету пізнання), або ж розгляд прикладів.
17. Що входить у заключну частину уроку? Заключну частину уроку має складати його повторення, ретельне чи коротке, залежно від потреби, а також записування учнями в зошиті теми і плану уроку, прикладів і правил, визначень і висновків, виконання вправ, які призначені для закріплення в свідомості учнів (головних) положень уроку.
18. Яких дидактичних правил слід дотримуватися при використанні на уроках наочності? Використовуючи на уроках наочність, необхідно пам’ятати і виконувати наступні правила: а) предмет, що демонструється, всі учні повинні ретельно розглянути, бажано у всіх (його) частинах; б) необхідно не тільки показувати учням предмет вивчення, але також порівнювати його, ставити в (певну) послідовність та у зв’язок із іншими однорідними предметами, допомагати учням у з’ясуванні внутрішніх сторін (предмета) і його призначення та в утворенні необхідних узагальнень чи висновків з того, що було розглянуто чи засвоєно на уроці.
19. Які запитання слід ставити в кінці кожного уроку? Після кожного уроку давайте собі відлік в тому, чи не допустили Ви яких-небудь помилок, чи вдалося Вам досягнути всіх запланованих цілей і чи просунулися Ваші учні на шляху розумового та... духовного розвитку.
20. Як потрібно спілкуватися з учнями на уроці? У спілкуванні з учнями будьте серйозні, ввічливі, доброзичливі. Ваші зауваження повинні бути продумані і висловлені в доброзичливому тоні. <... > Ставтесь до всіх рівно і неупереджено, надавайте допомогу і приділяйте увагу слабким та неуважним (учням).

Немає коментарів:

Дописати коментар

ПУБЛІКАЦІЇ

Світ емоцій чарівний - розгадати його вмій!

  У Степанівській початковій школі відбулося з аняття з елементами тренінгу «Чарівний світ емоцій».  За допомогою гри, фантазії та спілкуван...