Сторінка для батьків


Корисні  посилання для батьків







Батькам про критичне мислення 

у початковій школі

Критичне мислення, можливо, - одна з найважливіших навичок, яких сьогоднішні діти потребуватимуть у майбутньому. Фахівці включають критичне мислення у список семи найважливіших життєвих навичок, необхідних кожній дитині.
Педагог разом з батьками має розвинути уміння критично мислити кожну дитину, починаючи ще з малечку.
Бути «незнайкою» - людина привчається із самого дитинства. Це батьківська заборона на власний погляд, яка часто може супроводжуватися такими словами: «Не роздумуй!.. Не варто тобі думати! Тобі це не корисно!». Батьки з дитинства привчають дитину не думати, не мати власної думки, нічого не бажати. Звичайно, спочатку дитина має власні думки та бажання. Проте, оскільки батьки до них не прислухається, дуже скоро ці думки зникають з її голови.
Батьки вважають свою дитину не надто розумною, вони часто осміюють думки власної дитини. У результаті, діти з такими заборонами починають думати, як усі. Вони панічно бояться ситуацій, де потрібно думати. Вони замикаються. На питання «Що ти думаєш?», вони відповідають: «Не знаю...». Здатність до міркувань у такої дитини зведена до мінімуму.
Засвоївши в сім'ї основи того, що добре, а що погано, дитина виходить у ворожий світ. Цей світ повсякчас намагається їй довести правильність своїх істин і розбіжність їх з тим, чого дитину вчили вдома. Щоб вберегти ще не зміцнілу особистість від спотворених понять, необхідно виробити в дитини уміння критично мислити.
Навчивши дитину критично мислити, батьки зможуть захистити її від поганих компаній, від неправильного вибору друзів, від самообману та іншого. Можна ще довго перераховувати переваги критичного мислення, але як його все таки досягти?

Що ж можуть зробити батьки для розвитку критичного мислення?

  • У діях батьків обов'язково повинна бути логіка. Якщо дитина її не бачить або не розуміє, кожну дію необхідно з нею обговорювати.
  • Дитина сумнівається і все перевіряє ще раз? Чудово! Підтримуйте це вміння.
  • Не використовуйте аргумент «Тому що я так сказала / хочу / знаю», «Тому що ми дорослі, а ти ще маленький». Правду кажучи, це взагалі не аргументи.
  • Відповідайте на всі питання маленького чомучки. Пам'ятайте, дитина не може поставити дурне запитання, вона може тільки отримати дурну відповідь.
  • Обмірковуйте і розмовляйте з малюком про все: про події, які відбулися в парку під час прогулянки, про казки, прочитані перед сном....
  • Показуйте дитині правильний приклад. Уміння мислити критично краще за батьків ніхто не зможе!

З чого ж розпочати? Звичайно ж зі спілкування!

Поради батькам щодо спілкування:
  • Обговорюйте з дітьми різні життєві ситуації, спільно робіть висновки щодо поведінки певної людини. Водночас, важливо зберігати правило, про яке уже згадувалося: критикувати лише вчинок, а не людину
  • Діліться своїми проблемами, які виникають на роботі та в стосунках (уникайте обговорення з дитиною проблем із дружиною/чоловіком). У відповідь цікавтеся стосунками дитини з однолітками.
  • Разом переглядайте фільми і телепередачі з обов'язковим і ненав'язливим аналізом намірів і прогнозом результатів дій героїв.
  • Постійно показуйте незмінність причинно-наслідкових зв'язків між подіями. Дитина має розуміти, що зло рано чи пізно буде покаране і все таємне стане явним.
  • Учіть дитину спостережливості, навчайте приділяти особливу увагу деталям.
  • Навчіть дитину розрізняти маніпуляції, завжди намагайтеся знайти мотив того чи іншого вчинку. Все має свою причину, а у деяких випадках головну причину ретельно приховують, намагаючись збити з пантелику ту особу, якою хочуть маніпулювати.
  • Поясніть, що не можна приймати поспішних рішень і, що є випадки в житті, коли варто відповісти твердим «ні», особливо, якщо на людину тиснуть. Тиск та маніпуляція особливо часто використовуються там, де є грошовий чи майновий інтерес.
  • Важливо знайти межу між любов'ю до людей, довірою та наївністю. Навчіть дитину завжди брати «тайм-аут» перед важливим рішенням і обов'язково пошукати відповіді у тієї людини, якій вона довіряє.
  • Поясніть дитині, що людям властиво перебільшувати, прикрашати та перекручувати події, а головне - уявляти все у тому світлі, в якому це вигідно.
  • Вчіть критикувати дії та думки більшості. Одним із сигналів, що ваша дитина стає рабом більшості, можуть слугувати фрази: «ну всі ж так роблять», «всі туди ходять», «всім це подобається».
  • Ставте під сумнів слова оточуючих, ставте питання, які наштовхнуть дитину на роздуми і дитина сама почне критично мислити. Будьте уважні! Уникайте критики та сарказму!
  • Ставте «дивні» питання дитині, які змушуватимуть її думати: що спільного між їжаком та молоком, як би абориген описав газонокосарку, щоб зробила людина певної професії в тій чи іншій ситуації?
  • Поясніть, що усі можуть помилятися, не лише окремі люди, а й цілі народи. Зауважте, що окрім непорушних правил є ще й виключення з цих самих правил, у тому числі й у фізичних законах природи. Що бувають і оптичні обмани і різне сприйняття. (картинка жінка/дівчинка)
  • Навчіть дитину дошукуватися істинних мотивів і розуміти суть явищ.
Для розвитку критичності мислення батькам необхідно:
  • Вміти терпимо і толерантно ставитися до будь-якої дитини , навіть якщо її думка відрізняється від твоєї.
  • Вміти слухати і чути всі точки зору.
  • Уміти не піддаватися першій емоційній реакції.
  • Вміти нести відповідальність за свої рішення.
  • Вміти визнавати свої помилки і рухатися далі.
Відправляючи дитину до школи, кожен батько бажає, щоб його дитина була успішною у шкільному навчанні. І дуже невелика кількість усвідомлює, що без їхньої допомоги дитині важко буде виправдати надії батьків. Тому з першого класу потрібно залучати батьків до навчально-виховного процесу. На батьківських зборах вчителі початкових класів НВК №9 м.Хмельницького проводить лекції, на яких розповідають, як правильно допомагати дитині в навчанні, як реагувати на ту чи іншу поведінку дитини, чому потрібно відповідати на кожне поставлене дитиною питання, для чого вимагати від дитини обґрунтування якогось рішення, бажання чи вчинку.
Таким чином педагоги спонукають батьків до співпраці. Діти повинні сприймати їх не як контролерів, а як помічників і порадників.
Окрім лекцій вчителі мають змогу ознайомити батьків з оновними стратегіями методики розвитку критичного мислення. Оскільки основною формою роботи для розвитку критичного мислення є групова форма роботи, педагог, об'єднавши батьків у групи може запропонувати їм стратегії «Джигсоу»- згідно з якою, батьки працюють в групах, причому кожна вивчає окреме питання. Після вивчення інформації кожна група складає свій малюнок, схему і представляє її всьому класу, навчаючи при цьому інших.
Ефективним є проведення з батьками інтерактивної гри «Шапка запитань» - батьки складають запитання один одному, кладуть їх у шапку, потім витягують, кому яке дістанеться. Як відповідати - радяться двійками (трійками).
Під час проведення батьківських зборів доцільно провести вправу, спрямовану на розвиток образного мислення «Що я бачу на картині?» з метою показати, що кожна людина має своє світобачення.
У роботі з батьками варто впроваджувати вправу «Сенкан» - батьки складають вірш у п'ять рядків, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує задану тему.
Під час проведення індивідуальних консультацій практикується вправа «Кубування».
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів. Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв'язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв'язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Під час проведення батьківських всеобучів доречним буде залучення батьків до вправ «Асоціативний кущ» та «Мозкова атака».
Для підвищення рівня навченості учнів батьки не залишаються осторонь. Для тіснішого зв'язку з батьками вчителі створювать групи y Viber, де інформуються батьки про класні події. Для зручності такі ж групи є в соціальній мережі ВКонтакті та на Фейсбуці
Батьки отримують від вчителя інформацію про основні навчальні моменти. У групі розміщуються алгоритми роботи чи то над задачею, чи то розбір слова як частини мови, чи тренувальні вправи для підготовки до контрольної роботи. Таким чином батьки мають змогу не тільки контролювати, а й впливати на рівень навченості.
Доцільно залучати батьків до навчальних проектів.
Вчителі початкових класів готують батьків через переживання ними самими цих методів - вони мають зрозуміти, як почуває себе учень, коли його ось так навчають.
Таким чином, саме методика розвитку критичного мислення дозволяє максимально підвищити ефективність навчально - виховного процесу, дає можливість створити умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності процесу самонавчання, самореалізації, вчитися спілкуватись, критично мислити, відстоювати свою позицію.






ЯК РОЗВИНУТИ САМОСТІЙНІСТЬ У ДІТЕЙ

  • ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
                                                              «ЛЮДИНА НЕ МОЖЕ БУТИ ВІЛЬНОЮ,
                                                               ЯКЩО ВОНА НЕ САМОСТІЙНА».
                                                                                         М.МОНТЕССОРІ
    1.ВИЗНАЙТЕ ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ І ЇЇ НЕДОТОРКАННІСТЬ.
    2.СПРИЯЙТЕ ФОРМУВАННЮ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ. ЛЮДИНА З НИЗЬКОЮ САМООЦІНКОЮ ПОСТІЙНО ЗАЛЕЖНА ВІД ЧУЖОЇ ДУМКИ. ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ДИТИНИ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД  ОЦІНЮВАННЯ ЇЇ БАТЬКАМИ, ТОМУ ЩО В ЦЬОМУ ВІЦІ ДИТИНА ЩЕ НЕ ВМІЄ ОЦІНИТИ СЕБЕ САМА.
    3.ЗАЛУЧАЙТЕ ДО РЕАЛЬНИХ СПРАВ СІМ'Ї. МОЖНА ПРОВОДИТИ МІНІ-НАРАДИ ЗА УЧАСТЮ ВСІХ ЧЛЕНІВ РОДИНИ, СПІЛЬНО ПЛАНУВАТИ СІМЕЙНІ СПРАВИ.
    4.РОЗВИВАЙТЕ СИЛУ ВОЛІ ДИТИНИ. НАВЧАЙТЕ СМІЛИВОСТІ, ВИТРИВАЛОСТІ, ТЕРПЛЯЧОСТІ, ДОКЛАДАТИ ЗУСИЛЬ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ МЕТИ.
    5.НАВЧАЙТЕ ПЛАНУВАТИ. СКЛАДАЙТЕ ПЛАН ДІЙ. ВЕЛИКУ І СКЛАДНУ СПРАВУ ВЧІТЬ РОЗБИВАТИ НА РЯД КОНКРЕТНИХ ДІЙ.
    6.ПРИВЧАЙТЕ ДО ПРАЦІ ЯКОМОГА РАНІШЕ. ДИТИНА МАЄ ЗНАТИ СВОЇ ДОМАШНІ ОБОВ'ЯЗКИ, ВМІТИ ВИКОНУВАТИ ДОРУЧЕННЯ.
    7.ВЧІТЬ СПІЛКУВАННЯ З ІНШИМИ ДІТЬМИ, ДОРОСЛИМИ ЛЮДЬМИ. ПРИ ЦЬОМУ ПАМ’ЯТАЙТЕ – МОДЕЛЬ БАТЬКІВСЬКОЇ ПОВЕДІНКИ СПРИЙМАЄТЬСЯ ДИТИНОЮ ЯК ЗРАЗОК ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ.
    8.ФОРМУЙТЕ МОРАЛЬНІ ЯКОСТІ: ДОБРОТУ, ПОРЯДНІСТЬ, СПІВЧУТТЯ, ВЗАЄМОДОПОМОГУ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.

  •  ЯК ОЦІНЮВАТИ ШКІЛЬНІ УСПІХИ СВОЇХ ДІТЕЙ 
     

 Поради спеціалістів

Правило 1. : заспокойтесь. Пам’ятайте, що спілкуватися в люті, роздратуванні - все одно, що включити в автомобілі „газ” і натиснути на гальма.

Правило 2. Не поспішайте. Старий, вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини все і зараз. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні добре, ми примушуємо її – вона вчиться, але стає зубрилкою і ненавидить учіння, школу, а може й ... вас.

Правило 3. Безумовна любов. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи у школі. Вона відчуває вашу любов і це допомагає їй бути впевненою в собі і подолати невдачі.

Правило 4. : не бийте лежачого. Двійка, а для когось і сімка – достатнє покарання, тому недоцільно двічі карати за одні і ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.

Правило 5. : щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибрати один – той, якого ви хочете позбавитися найбільше, і говоріть тільки про нього.

Правило 6. : вибирайте найголовніше, порадьтеся із дитиною, почніть з ліквідації тих шкільних труднощів, котрі найзначущіші для неї самої.

Правило 7. : головне : хваліть – виконавця, критикуйте – виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку сприймати глобально, вважати, що оцінюють всю її особистість. У ваших силах допомогти відокремити оцінку її особистості від оцінки її роботи.

Правило 8. – найважче : оцінка повинна порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її власними вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та неуспіхами сусідського Івана.

Правило 9. : не скупіться на похвалу; будуючи стосунки з власною дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні оцінки.

Правило 10 : виділіть у морі помилок острівок успіху, на якому зможе триматися укорінюватися дитяча віра в себе і в успіх своїх навчальних зусиль.

5 способів розвивати дитячу креативність


  • 1
Хочете виховати дитину креативною? Такою, у якої було б завжди море ідей, яка б знаходила незвичайні рішення і не знала, що таке нудьга? Є 5 способів.
Якщо час дитини розписаний по хвилинах, -  плавання, уроки музики,англійська, танці – не дивно, що вона не буде вулканом ідей, бо не мусить вигадувати собі забав і організовувати час. Усе зробили за неї дорослі. Додаткові заняття корисні, однак щодня необхідно відводити час для вільної гри.
Вільна гра не має нічого спільного з байдикуванням чи переглядом мультиків і т.п. Креативність у дітей молодшого віку пробуджують нетипові іграшки, як-от ложка, мотузка, картонні коробки, листки паперу, газети, вата. Це все можна помістити у коробку, звідки дитина все це вийматиме і вигадуватиме нові призначення для предметів.
Зі старшими дітьми можна пародіювати артистів чи відомих людей.
Грайтеся зі звуками. Візьміть горщики, картонні коробки, дерев»яні дощечки, чашки, палички і грайте, компонуйте власні мелодії.  Дивно, але музичним інструментом може бути майже будь-який предмет. Можна зробити також маракаси. У пластмасове яйце з-під кіндер-сюрпризу насипте якоїсь крупи, у інше, наприклад, квасолі, ще в інше – грубої солі і т.д. Якщо нема яйця – підійдуть малі харчові контейнери.
Також можна попробувати наслідувати чиїсь звуки.

Вигадуйте казки

Звичайно, читання має бути щодня, діти повинні слухати, а пізніше і самі читати книжки, призначені для їх вікової групи. Однак не треба нехтувати дитячими вигадками. Складайте самі казки та історії, наприклад, про кота, якого бачили по дорозі у садочок, про дівчинку на фотографії, про чарівний ліс… Дитячі фантазії безмежні. Батьки можуть ці казки записати та разом із дітьми проілюструвати – книга казок готова.

Розфарбовуйте, клейте, вирізайте

Уся ручна робота стимулює креативність дитини. Дайте дитині вигадати одяг для ляльок, зробити гараж для машинок із коробки з-під взуття, намалювати зимовий пейзаж зубною пастою, навчіть вишивати, робіть біжутерію, подарунки для близьких людей. Обов»язково хваліть дитину.

Грайтеся разом

Найкраще гратися в математичні ігри – шаради, головоломки, шахи або шашки, для старших – ігри стратегічні. Завдяки цьому дитина навчиться розробляти стратегії,  намагатиметься передбачати хід суперника. Також для розвитку незамінний рух. Катайтеся на велосипеді, грайте у волейбол.

1. Стилі виховання дітей




Немає коментарів:

Дописати коментар

ПУБЛІКАЦІЇ

Світ емоцій чарівний - розгадати його вмій!

  У Степанівській початковій школі відбулося з аняття з елементами тренінгу «Чарівний світ емоцій».  За допомогою гри, фантазії та спілкуван...