вівторок, 3 квітня 2018 р.

Система вправ для навчання динамічного читання

СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ НАВЧАННЯ ДИНАМІЧНОГО ЧИТАННЯ

Система вправ, що доповнює рекомендації І.Т.Федоренко, така:
  1. Урок читання розпочинати з перевірки щоденного домашнього завдання: прочитати скоромовкою 300 слів за хвилину (з постукуванням ручкою), причому виразно із відривом очей від тексту. Поступово розмір уривка для читання скоромовкою збільшувати до пів сторінки.
  2. Вправи для розвитку пальців рук, що супроводжуються промовлянням скоромовок:
    • а) повертати зап’ястя руки вправо-вліво;
    • б) скласти долоні і розводити пальці рук;
    • в) зімкнути пальці рук в кулаки, повертати великі пальці один навколо другого;
    • г)  почергово класти руки долонею доверху, вказівним пальцем однієї руки натискати на першу фалангу пальців другої руки, піднімаючи і опускаючи їх.
    • д) з силою стискувати по черзі пальці лівої і правої руки в кулак;
    • е) почергово повертати в різні сторони пальці рук;
    • є) повільно і плавно стискати витягнуті пальці рук в кулак; темп вправи поступово збільшується до максимального потім знову зменшується;
    • ж) постукувати зігнутими пальцями рук по парті з початку всіма, а потім – кожним пальцем окремо;
    • з) почергово швидко згинати пальці однієї руки вказівним пальцем другої руки;
    • г) випростати руки, злегка потрясти зап’ястями.
Примітка: Промовляння скоромовок з одночасним виконанням вправ для пальців ускладнюють діяльність учнів. Якщо після вправ запропонувати дітям тільки скоромовки, то їх промовляння буде значно кращим. Це є крок до швидкочитання. Зазначені вправи рекомендується проводити і на уроках письма як  специфічну фізкультхвилинку.
  1. Вправи з цифровими стереоскопічними таблицями Шульте застосовуються для розвитку в дітей поля читання і виконуються за 25-12 секунд. Цифри пишуться на листах ватману 21х30см для кожної дитини.
Методика полягає в тому, що дитина повинна охопити зором всі п’ять цифр кожного ряду, запам’ятати їх і виконати над ними певні математичні операції.
Після таких складних вправ дітям легко дається розширення кута зору, коли вони читають текст.
  1. Крім зорових диктантів за І.Т. Федоренком, І.Г.Пальченко пропонує на кожен урок набір (6 речень) для слухових диктантів, які записуються під диктовку вчителя. Кількість букв і слів в реченнях, що диктуються, добирається як і для зорових диктантів.
Коли набір речень записаний, дітям пропонується прочитати їх скоромовкою з одночасним швидким постукуванням ручкою по парті. Кожне речення слід читати 5-6 разів з прискоренням.
  1. Швидке списування тексту за такою методикою. Діти тричі читають уривок тексту, а потім їм дається 2 хвилини для списування максимальної кількості слів і речень. Швидке списування сприяє розвитку мовних зон мозку.
  2. Наступна вправа – багаторазове читання скоромовкою в два голоси (парами) за одним підручником трьох-п’яти рядків тексту з простукуванням. Мета вправи – підвищити темп читання.
  3. В кінці кожного заняття проводяться хвилинні самозаміри швидкості читання вголос і про себе незнайомих текстів.

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДИНАМІЧНОГО ЧИТАННЯ

Від швидкості читання (темпу) залежить розвиток техніки читання. Високий темп читання має важливе життєве значення. Дуже повільне читання затримує мислення, а отже і розуміння прочитаного. Завдання вчителя початкових класів полягає в тому, щоб за 3-4 роки виробити в учнів навички читання дорослої людини 90-120 слів/хв вголос і 120-140 слів мовчки (за програмою).
Щодо голосного читання, то вчитель повинен навчити дітей управляти своїм голосом так:
  • зробити вдих, набрати повітря в легені,
  • затримати трішки дихання і читати до паузи, щоб знову поповнити запас повітря, і так до наступної паузи.
Прийоми вдосконалення швидкості голосного читання, такі:
Організація багаторазового читання одного і то уроці: читання способом естафети, вибіркове читання, читання в ролях, виразне читання без допущення помилок, вправи з текстом скоромовок для вироблення міцних навичок чіткості вимовлення в будь-якому темпі.
Навчити учнів добре читати вголос – це тільки половина шляху до досягнення мети, поставленої перед учителем. Учитель має навчити учнів читати мовчки, на оптимальному рівні динамічного читання як основи для самостійного здобуття знань.
Динамічне читання – це читання зорове, швидке, свідоме і творче, яке характеризується тим, що читач приймає інформацію в мозок через зоровий канал, обминаючи мовний і слуховий.
Діапазон швидкості динамічного читання 300-800 слів/хвилину.
Щоб підготувати молодших школярів до такого читання, необхідно, починаючи з другого класу, проводити систематично вправи на збільшення кута зору. Що таке кут зору? Психологами доведено, що одиницею сприйняття тексту є фраза, слово, а не склад; текст сприймаємо в момент пауз-фіксацій.
Відрізок тексту, який сприймається при зупинці, називається кутом зору. Чим ширший кут зору, тим менше зупинок і вище швидкість читання.
Наведемо зразки карток для навчання учнів динамічного читання шляхом збільшення їхнього кута зору та розвитку зорової пам`яті.
Односкладові,    двоскладові,     трискладові,    чотири-і багато складові
макпартаакробататмосфера
ракатласавтомататракціон
лакатомагрономаплодисменти
стілшоферапаратавтомобіль
кранкасирароматакордеон
банкзорядитинагромадянин
вовкземляластівкаперепелиця
Фрази: Теперішній час                 на благо народу
             З року в рік                          протягом року
             З усіх сторін                        під час польоту
Речення: Кінець березня – квітень
                На півночі в цю пору
                земля і вода ще
                в полоні зими, –
                але з неба вже полились
                вогняні потоки світла
                і ніби запалили сніг.
Як же миттєво пізнавати зміст слів кожної таблиці? З кожною таблицею можна працювати декілька уроків, показуючи слова на таблиці і кількість слів постійно збільшувати, але час (10-5 сек.) для їх прочитування не змінювати.
Щоб не читати слова складами, а миттєво пізнавати їх, необхідно навчити учнів читати зверху вниз. З цією метою учень повинен спрямувати погляд не на окремі слова, а на всю групу слів ( на весь стовпчик), розширити поле зору, погляд ніби сковзає по центру стовпчика, злегка захоплюючи ліву і праву сторони його, щоб бачити весь стовпчик. Вправляння слід розпочати із стовпчика з 2-х,3-х слів, а потім кількість слів збільшувати і переходити до фраз і речень.
Обов’язковою умовою проведення цих вправ є тісний зв`язок швидкості читання і розуміння прочитаного. Після того, як мовчки прочитано слова на таблицях (плакатах), вчитель перевіряє як учні їх зрозуміли. Для тренувальної роботи на вищому етапі навчання динамічного читання використовуються дитячі газети і журнали, яких текстовий матеріал подається вузькими колонками.
Зауважимо, що систематичне використання описаних вправ дозволяє розвивати в учнів зорову пам’ять, розширювати кут зору, збільшувати швидкість мовчазного читання, отже, з накопичення досвіду активна артикуляція переходить у пасивну, внутрішню, потім читач лише думає про те, що він читає. Але це можливо за умови, коли інформація поступає в мозок не слуховими каналами, не через мовний апарат, а зоровими каналами.
Подолання бар’єра промовлення – процес складний, вимагає творчого підходу, великої уваги зі сторони учителя. Подаємо деякі прийоми роботи навчання динамічного читання:
  1. “Читання під рахунок”. Вчитель показує картку з написаними словами, попередньо запропонувавши учням рахувати в голос 1,2,3,4,5… і одночасно дивитись на слова, з’ясовуючи їх зміст.
 Ця вправа дозволяє задіяти слуховий канал, внутрішня артикуляція переключається під рахунок, інформація передається безпосередньо в мозок.
  1. “Губи”. Методична мета аналогічна.
Методика використання: вчитель перед тим, як дати завдання до мовчазного читання тексту пропонує дітям прикрити губи пальцем (кількома пальцями), щоб позбавитися ворушіння.
  1. “Блискавка”. Вид читання спрямований на підняття верхньої межі індивідуального діапазону швидкості, перевірку техніки мовчазного читання.
Методика: вчитель пропонує текст для читання. По команді “блискавка” діти читають текст, виконуючи таке завдання: прочитати швидко і зрозуміти прочитане. Після того коли час, визначений вчителем вийшов, учні ставлять помітку на тому місці до якого вони дочитали, рахують кількість прочитаних слів, вчитель визначає, хто досяг вищого темпу читання мовчки.
  1. “Віконце”. Вправа, що запобігає перечитування та регресії очей під час прискореного читання.
Методика: учні за завданням учителя накладають смужку паперу на сторінку підручника розміром 30×100 мм, в якій вирізане віконце на висоту букв тексту і довжиною багатоскладового слова. Цим пристроєм діти користуються як вказівкою, посуваючи його рядками, читаючи слова у віконечку.
  1. “Небо-кидок” – сприяє навчанню учнів орієнтуватись у тексті на сторінці підручника, миттєво знаходити місце читання.
«Методика: по команді “Кидок” учні мовчки читають заданий текст 5-15 секунд, потім вчитель промовляє слово «небо». Діти сприймають його як сигнал до того, щоб підняти голови, опустити руки і загубити текст (речення), яке читали; після сигналу «Кидок» учні швидко шукають текст і продовжують читати; вправа повторюється 3-4 рази на кожному уроці читання.
  1. Вправа “Буксир” – використовується для стимуляції, як мовчазного, так і голосного виразного читання.
Учитель читає текст уголос, а діти – пошепки  або мовчки (тільки очима), намагаючись не відстати від учителя. Після прочитання одного-двох речень разом з учителем, учні продовжують читати кілька речень самостійно (мовчки). Тоді знову з вчителем, який читає текст вголос. Таке чергування повторюється декілька разів. Для перевірки розуміння прочитаного вчитель запитання за змістом тексту.
  1. Ефективним прийомом для перевірки голосного (виразного) читання є запис прочитуваного тексту окремими учнями на магнітофонну стрічку, після чого проводиться аналіз допущених помилок учнем, який читав, або учнями класу, які слухали і помічали помилки.
  2. Вправа “Читання парами” переслідує ту ж мету, що і вправа “Буксир”. Вчитель пропонує читати текст підручника двом учням, один з яких сильніший. Слабший учень, природньо, відставатиме. Психологічно – впливовий аспект цього прийому дуже великий, адже учень не хоче бути гіршим за свого товариша. Рекомендація вчителя – підготувати вдома читання тексту в потрібному темпі – обов’язково знаходить практичну реалізацію.
  3. Для розширення кута зору на етапі навчання грамоти використовують складові пірамідки.
р     о                                            ко       сар
н          у                                      пар              та
с               е                                кар                     та
м                    і                             пар                         кан
к                         а                       друж                            ба
Варто широко застосовувати читання слів з наростаючою кількістю  букв згори до низу з фіксуванням погляду на вертикальній лінії (слова записуються пірамідкою).
м     и
по          ле
річ                  ка
шко                           ляр
трам                                        вай
комба                                                       йнер
Пізніше можна запропонувати для читання сторінку, розрізану вертикально на дві половини, які розсовуються на максимальну відстань і читаються вголос. Для цієї вправи тексти слід вирізати із старих підручників і наклеїти їх на тренувальні таблички.
Зазначені нові методичні прийоми навчання учнів динамічного читання використовуються поряд з традиційними, що в сукупності дає позитивні кінцеві результати: значно зростає швидкість читання і якість розуміння прочитаного.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ПУБЛІКАЦІЇ

Світ емоцій чарівний - розгадати його вмій!

  У Степанівській початковій школі відбулося з аняття з елементами тренінгу «Чарівний світ емоцій».  За допомогою гри, фантазії та спілкуван...